Spolek Létejme z Ostravy, z. s.    /   www.letejmezostravy.cz   /   29.1.2013

Sdružení jednalo s PhDr. Robertem Hruškou

Jednání obchodního ředitele PhDr. Roberta Hrušky a zástupců občanského sdružení Létejme z Ostravy, o.s. se uskutečnilo v kanceláři obchodního ředitele na letišti v Mošnově. Zástupce o.s. především zajímal stav a pokrok prací v otázce zavedení letecké linky do Londýna společností Ryanair.

Po úvodním představení a vysvětlení chyb letiště z minulosti jsme se shodli, že je vhodné zajistit pro letiště dva síťové dopravce (ČSA a Danube wings - pokud získají codesahre Austrian Airlines, na kterém se dle slov ředitele stále pracuje) a dále linky lowcostové, zejména do Londýna, zmiňována byla i Paříž. Probírali jsme možnosti linek do Itálie (sever, Řím), Moskvy, Donětsku, Barcelony, Skotska. Otázkou je, zda-li se tyto snahy podaří realizovat a především, zda je zde potenciál mezi cestujícími. Proto žádáme, aby letiště neopomíjelo Polsko a Slovensko, klientela samotná pouze z MSK a OLK linky zřejmě nenaplní.

Na dotaz termínu zahájení linky do Londýna společnosti Ryanair ředitel v této věci uvedl, že Ostrava je kompletně připravená, smlouvu o spolupráci má kraj s letištěm již podepsanou (usnesení rady kraje 4/95 ze dne 4. 12. 2012), jednání se společností probíhá, nicméně ze strany Ryanairu není nic potvrzeno ani podepsáno, čeká se na souhlas managmentu společnosti. Je obecně známo, že Ryanair obyčejně zahajuje reklamní kampaň a spuštění prodeje letenek 3-6 měsíců před zahájením plánovaných letů, jinými slovy lze dovodit, že zastupitelstvo MSK a vedení letiště by chtěli létat Londýn od jara, dle posledních informací má být vše dořešeno do konce ledna.

Na dotaz o využití cargo terminálu, se nám dostala informace, že by vedení ostravského letiště rádo zajistilo větší letecké cargo, plány se vždy omezí na konstatování, že Ostrava leží ve spádové oblasti Lipska a Vídně. Zřejmě by nebyl problém naplnit cargo letoun z Mošnova, problém je, jaký náklad by se zde měl dovážet. V této souvislosti ovšem stojí také zvážení rentability celého železničního připojení mošnovského letiště. Stavba kolejí k jižní odbavovací hale je v pořádku, jako zajištění propojení letecké a železniční přepravy, ale její protažení k odbavovací hale je za stávajících přepravních výkonů nesmysl a plýtvání financemi. Argument ředitele, že realizace kolejového připojení bude financováno z prostředků EU a takto utracené peníze budou využity lépe, než kdyby se z nich financovala například turistická stezka, nám nepřijde jako šťastný a uvážený.

Nemohli jsme opomenout v diskuzi také odbavovací halu. Letiště není díky nevhodné odbavovací hale ideálně připraveno a vybaveno na krytí finanční ztráty, které lety nízkonákladových společností téměř jistě vzniknou. R. Hruška prohlásil, že do haly přidají další prodejní stánky, ale to bude těžko stačit.

Celkově lze však pozorovat mírný posun v myšlení letiště, přinejmenším v rovině nízkonákladových společností, dnes už neplatí lowcost = jistý zánik letiště. Chápeme, že některá jednání jsou opravdu zdlouhavá a nekonečná, ale myslíme si, že by bylo více než užitečné angažovat více manažerů s nějakou delší praxí v letecké dopravě. Otázkou je, zda toto není věc Moravskoslezského kraje.